„CIEKAWOSTKI” Z ZESZYTÓW UCZNIÓW KLASY VI WYBRAŁA PANI BOŻENA STOSIO

1. Dlaczego pani Olivier, opiekunka Nel, nie mogła towarzyszyć dzieciom podczas ich podróży do ojców?

-  „Bo została otruta przez skorpiona”

-  „….bo Hamis zabił ją skorpionem”

 

2. Kim był Linde?

- „Pan Linde był podróżnikiem, razem ze swoją armią”

 

3. Kim był ojciec Stasia Tarkowskiego?

- „Był wodzem armii angielskiej razem z ojcem Nel”

- „Ojciec Stasia pracował w kanałach”

- „Był architektem i pracował przy budowie wodociągu”

 

4. Na co w czasie podróży zachorowała Nel?

- „Nel zachorowała na fatmę”

 

5. Jak jest zbudowana bajka?

- „W bajce grają różni aktorzy i pod postaciami zwierząt rozmawiają o swoim szczęściu, przyjaźni i smutku, które je męczą”

 

6. Do jakiego gatunku literackiego zaliczysz „Dzieci i żaby”?

- „Dzieci i żaby zaliczę do gatunku:

                                                           dzieci – ludzie

                                                           żaby –płazy”

 

7. Dlaczego Janosik stał się idealnym bohaterem filmowym?

- „Ponieważ uważano go za najwybitniejszego zbójcę na całym świecie, kiedy dał się złapać, wszyscy się na nim zawiedli”

- „bo pomagał wszystkim ludziom w filmie”

- „on wszystkim pomagał, nawet biednym”

- „umiał się bić, miał duży wzrost i był umięśniony, wyglądał jak prawdziwy zbój”

- „bo dobrze mówił po góralsku”

 

8. Charakterystyka Zenka Wójcika:

- „Zenek był uciekinierem – uciekł z poczekalni do doktora”

- „Zenek był czasem kruchy, a czasem bardzo twardy”

- „Zenek dostał od wujka kompas i dlatego był małomówny”

- „...wędrował autostopem, a czasem piechotą”

- „Był krępującej budowy ciała”

 

9. Dopisz wyraz o znaczeniu ogólnym

a) polonista, matematyk, historyk – „WEŁFISTA”

 

10. Dla kogo utworzono stronę: www.internetowa ortografia.pl?

- „dla osób z analfabetacją”

 

11. Janosik był:

- „mieszczaninem, szlachcicem, duchownym, Polakiem”

- „Był „ najlegendarniejszym” zbójnikiem w Tatrach i dlatego ludzie wzięli go do filmu, bardzo dobrze walczył szablą i pasem”

 

12. Kim był Mikołaj Rej?

„Mikołaj Rej też wymyślił coś takiego jak Kopernik, tylko, że na czym innym ono polegało”

 

13. Wolna elekcja to:

- „wolność religii”

- „wyroki na kościół państwa polskiego”

 

14. Magnat to:

- „wielki władca ziemi”

- „jest to coś, na którym piszemy, że Polska z Litwą utworzyły unię”

- „spotkanie, na którym omawia się sprawy ludu”

- „lepszy szlachcic”

- „człowiek posiadający wioskę”

 

15. Sejm walny to:

- „skrytka pieniędzy”

- „wybory”

- „sala demokratyczna”

 

16. Poseł to:

- „najważniejszy człowiek w mieście”

- „prosty człowiek, który mógł startować na króla”

- „podobny człowiek do szlachty”

 

 

„CIEKAWOSTKI” Z ZESZYTÓW UCZNIÓW 

KLASY III WYBRAŁA PANI ANNA KOŁODZIEJAK

1.   Jakie są rodzaje rzeczownika?

- „męski i damski”

 

2. Opis obrazu

- „występuje tu głębina obrazu”

 

3.   Notatka z apelu

   - „Potem staliśmy, bo wyszedł sztandar”.

 

    4. Układanie zdań.

   - „O mały włos nie potrącił nas jechający z wielką        prędkością samochód”.

   - „Dodatkowym zmysłem jest zmysł równowagi związany z błędem znajdującym się w uchu”

- „Jan Matejko ratował przeszłość Polski”.

 

     5. Gdzie pochowane są prochy Henryka Sienkiewicza?

   - „w kopcu”

 

     6. Opis psa

   - „Kundel jest psem znajdowanym na ulicy”.

 

     7. Dlaczego obchodzimy Święto Konstytucji 3 Maja?

   - „Komuna upadła, zrobili Konstytucję i teraz można robić, co się chce”.

 

8.  Stopniowanie przymiotnika:

- „zły – bardziej zły – wściekły”

   

 

 

                   Z ŻYCIA KLASY

 

I. Nauczycielka omawia Ogólnopolski Test Trzecioklasisty i gdy jednej z uczennic gratuluje zdobycia maksymalnej ilości punktów, ta pyta:

- „Czyli, że nie zrobiłam żadnego błędu?”

Nauczycielka potwierdza, że istotnie tak było. Wtedy uczennica, nadal nie mogąc w to uwierzyć, zadaje kolejne pytanie:

- „Przepraszam, czy wczoraj nie była pani zbyt zmęczona, jak sprawdzała moją pracę?”

 

II. Nauczycielka oddając uczennicy zeszyt, zwraca się do niej:

- Opis motyla jest bardzo ładny. Szkoda tylko, że twój motyl nie jest pomalowany. Czy widziałaś takiego motyla?

Uczennica po chwili zastanowienia odpowiada:

- „motyl nocny, zwany ćmą”

 

III. Uczniowie patrzą na mapę fizyczną Polski – omawiają ukształtowanie terenu – wymieniają i pokazują na mapie niziny, wyżyny i góry. Nauczycielka pyta uczennicę, czego więc jest najwięcej na mapie Polski? Ta odpowiada:

- „trawy”

 

IV. W klasie trwa dyskusja na temat zbliżającego się końca roku. W pewnym momencie pada pytanie: „Kto nas dostanie w klasie 4?” Jedna z uczennic natychmiast odpowiada:

- „Na pewno jakaś młoda bez żadnego doświadczenia albo taka stara, że będzie się tylko na nas wyżywać